הפרי הנצחי של הקיץ הוא ללא ספק האבטיח. למעשה, אבטיח הוא פרי אשר מגלם בחובו לא רק טעם מרענן ואפילו ממכר אלא גם בעל סגולות בריאותיות חשובות לבריאות הגוף ואף לנפש. שיא עונת האבטיחים מתחילה ביוני ומסתיימת באוגוסט, אולם ניתן להבחין כיצד גם מחוץ לעונה כי הביקוש לאבטיח עסיסי עדיין נמצא בשיאו. אם גם אתם לא עוברים את הקיץ בלי הפרי המתקתק, זה הזמן לקבל את כל המידע שאולי לא ידעתם בנוגע לאבטיח - פרי הקיץ הנחשק.
 

מהם הערכים התזונתיים של אבטיח?

ההמלצה היומית מצד רופאים ותזונאים היא לאכול 2-3 מנות של פרי האבטיח, וזאת בשל הערכים התזונתיים הגבוהים אשר כוללים בין היתר 12 מ"ג של ויטמין C וכן 7 מ"ג ליקופין (שהוא פיגמנט טבעי המצוי בריכוז גבוה באבטיח), וככל שהאבטיח אדום יותר כך רמות הליקופין גבוהות. מדוע אנו מציינים דווקא את הערך התזונתי הזה? ובכן, הסיבה לכך נעוצה בנוגדי חמצון גבוהים שמשפיעים באופן ישיר על האטת קצב ההזדקנות הטבעי לצד נטרול של חומרים המזיקים לגוף. בנוסף, אבטיח מכיל מעל ל-90% מים והוא יכול למנוע התייבשות, בייחוד בתקופת הקיץ הלוהטת. אלמנט משמעותי נוסף שהופך את הפרי הזה למועדף על פני פירות אחרים הוא הריכוז הקלורי הנמוך – 45 קלוריות בלבד. 
 

אבטיח נגד סרטן – אמת או מיתוס?

בשנים האחרונות מצאו קשר ישיר בין שילוב של אבטיח לבין התזונה היומית, בשל ההשפעה החיובית של הליקופין (שעליו הרחבנו בפסקה הקודמת) ונוגדי החמצון על תהליכים דלקתיים. מעבר לכך, באבטיח יש ריכוז גבוה של ויטמין A שמסייע בהגנה על העור מפני קרינת השמש, בוודאי במדינה חמה כמו מדינת ישראל. נוסף על כך, ייתכן כי נוגדי החמצון הגבוהים המצויים בתוך האבטיח יכולים לסייע לטובת מניעה של סוגי סרטן נפוצים כמו שד, ריאות ולב, אולם חשוב לציין כי יש משתנים נוספים שמשפיעים על התפרצות של סרטן ועל כן אין מדובר בתרופה או בטיפול מניעתי שיכול למנוע ב 100% את התפרצות המחלה.
 

אדום כמו הלב – כיצד האבטיח משפיע על הלב שלנו?

חומצת אמינו בשם ציטורלין המצויה באבטיח היא חומצה בעלת השלכות בריאותיות טובות, כמו השפעה ישירה על הלב, מאחר והיא מסייעת לזרימת הדם בגוף ובאופן ישיר גם לזרימת הדם התקינה ללב. בנוסף, באבטיח כאמור יש רמות גבוהות של ליקופין (פי 1.5 מאשר בעגבנייה) וגם הוא משפיע באופן ישיר על הבריאות של הלב, בזכות היותו  מפחית טבעי של מחלות הקשורות בכלי דם ובאופן ישיר גם מחלות לב.
 

גבר? הגיע הזמן לשלב בתזונה שלך אבטיח

בעבור גברים, פרי האבטיח הוא פרי נפלא וטעים אך גם בעל השפעות בריאותיות טובות. מחקר שנערך בבריטניה במשך כ 12 שנים ובחן 1,000 גברים מצא כי גברים ששילבו בתזונה שלהם אבטיח וצרכו באופן יומיומי את הליקופין הפחיתו את הסיכוי להתקף לב באופן משמעותי. כידוע, גברים בסיכון גבוה יותר להתקפי לב ועל כן אלמנטים טבעיים כמו אבטיח אומנם לא יפתרו לכם את הבעיות הבריאותיות, אולם כן יכולים להפחית אותן בשילוב של תזונה מאוזנת ונכונה.
 

פרי מושלם לאירוח – כך תוכלו להזמין מגש מעוצב במינימום מאמץ 

אין ספק כי לשילוב של אבטיח יש חשיבות לבריאותנו, אבל לצד זאת הוא גם פרי טעים ועסיסי, שיכול להיות נהדר לכל מטרה ואירוח. כך שאם אתם עתידים לארח חברים, בני משפחה או אפילו מארגנים כנס בעבודה, זה הזמן לבצע הזמנה של סלסלת פירות חגיגית אשר תסגור לכם את הפינה ותאפשר לכם לארח בסטייל, ובמינימום מאמץ. באמצעות חברה מקצועית המתמחה בתחום ניתן ליצור לא רק סלסלה מרשימה אלא גם חיתוך מיוחד שהופך את האבטיח לאלמנט מעוצב, בזכות שילוב של קליפת האבטיח וכן הבשר העסיסי לכדי יצירה של ממש שגם תגרוף מחמאות מבחינה ויזואלית אך גם תאפשר לכם לשלב פירות קיץ נוספים, ובכך ליצור אירוח מושלם וקיצי שגם ילדים וגם מבוגרים מתחברים ואוהבים.
 

אז מה עוד אפשר לעשות באבטיח? ובכן, לא מעט

פרי האבטיח הוא פרי מגוון מבחינת השימושים שלו. מעבר לאכילה של חתיכת אבטיח, ניתן להכין מהפרי גם שייק מרענן המשלב גם אלכוהול (בעבור מבוגרים), ואם מדובר בשייק לילדים אפשר ואף רצוי להוסיף נענע והמון קרח לטובת יצירה של משקה מרענן וכיפי לימי הקיץ הלוהטים. נוסף על כך, אחד הטרנדים החמים של השנים האחרונות הוא מרק קר המבוסס על אבטיח. מדובר במרק קל מאוד להכנה ובעל השפעה טובה על הבריאות, וזאת בשל הריכוז הגבוה של המינרלים והוויטמינים שהופכים את המרק הזה לאידיאלי בעבור מבוגרים וילדים שרוצים להצטנן אך גם לשבוע ממרק איכותי ומושלם בעונת הקיץ הלוהטת. מעבר לכך, שימוש בבשר ובגרעינים של האבטיח יכול להוות בסיס מעולה לקינוחים כמו סורבה.
 

לסיכום

שילוב של אבטיח בתפריט התזונה הוא דרך מצוינת לשמור על הלב, לעודד תהליכים אנטי דלקתיים וכן למצות את ריכוז המים הגבוה לטובת מניעת התייבשות בקיץ. פרי האבטיח הוא פרי אהוב מאוד כאן בישראל ובעולם, אולם מעבר למראה העסיסי שלו הוא מגלם בחובו גם שפע של השפעות בריאותיות חשובות, כפי שציינו כאן בסקירה. לבריאות!