המודעות לאורח חיים בריא עלתה באופן משמעותי בשנים האחרונות, ועל כן גם המודעות לצריכת פירות כחלק מהתפריט היומי. גם כקינוחים הפירות תופסים מקום של כבוד כקינוח מפנק, טעים וכזה שיותר בריא לאכול מאשר קינוחים אחרים. בפירות יש וויטמינים, וחשוב לדעת כמה מהם באמת נשארים לאחר אחסון במקרר. לא יודעים מה זה בדיוק אומר ולאן נעלמים הוויטמינים? המשיכו לקרוא.
 

נתחיל בהתחלה: הפירות עם הכי הרבה ויטמינים

 

רימון

הרימון נחשב לאחד הפירות הבריאים ובהתאם לכך גם המבוקשים ביותר, לא מעט בזכות ריכוז גבוה של ויטמינים – רימון אחד מספק כ-58% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמינים, כמו ויטמין C. נוסף על כך, הרימון הוא פרי עשיר בסיבים תזונתיים ונוגדי חמצון עוצמתיים ועל כן מחקרים שנערכו בתחום מצאו כי לצריכה של רימון יש השפעה מיטבה על מערכת החיסון, הלב ואפילו מסייע במניעת דלקות ומחלות.
 

קיווי

בקטגוריה של פירות בריאים לא ניתן להתעלם מהקיווי. הפרי העסיסי מכיל ריכוז גבוה של ויטמין C ו-ויטמין  A. אם נדייק – כפול מכל פרי הדר. זאת ועוד, כמות הסוכר בקיווי היא נמוכה, והוא ידוע בתור פרי שתורם למערכת החיסונית בשל כמות הסיבים הגבוהה.
 

ענבים

למרות שבענבים יש ריכוז גבוה מאוד של סוכר, הם מעניקים יתרון בריאותי משמעותי בזכות ריכוז של ויטמין C, ואם נדייק, כ-10% מהצריכה היומית המומלצת. זאת ועוד, בענבים יש אלפי תרכובות שונות של נוגדי חמצון כאשר המרכזי שבהם הוא לוטאין, המצוי בענבים ירוקים ואשר נמצא בשורה של מחקרים כנוגד חמצון המסייע למנוע את מחלת טרשת נפוצה.
 

תפוז

כידוע, בפירות הדר יש את הריכוז הגבוה ביותר של ויטמין C. הפרי המוביל בקטגוריה הזו הוא כמובן התפוז שמכיל כ-50 מיליגרם של הוויטמין, לצד נוגדי חמצון אשר דרושים לטובת שמירה על עור פנים רענן וייצוב רמות הסוכר בדם. זאת ועוד, בתפוז יש גם ריכוז גבוה של אשלגן ומעט מאוד קלוריות, ועל כן שילוב שלו בתפריט שלכם הוא חשוב מאוד לטובת הבריאות.
 

תות

פרי החורף החביב והאולטימטיבי נחשב לאחד הפירות הבריאים ביותר, לא מעט בזכות ריכוז גבוה של ויטמינים מסוג B, K, וכמובן ויטמין C, לצד נוגדי חמצון חשובים.
 
 

למה חשוב לצרוך פירות?

בפירות טריים יש ריכוז גבוה במיוחד של ויטמינים ומינרלים החיוניים לתפקוד הגוף, ולמערכת החיסון בפרט. למעשה, צריכה לא מספקת של ויטמינים וסיבים תזונתיים עלול להוביל לבעיות בריאותיות ותופעות לוואי הכוללות עייפות, כולסטרול גבוה וכן יתר לחץ דם. נוסף לכך, התפקיד של הסיבים התזונתיים המצויים בפירות הוא לתרום להעלאת תחושת השובע, ועל כן צריכה של פירות היא חשובה גם לטובת תפקוד המעיים ולכל מי שמעוניין להקפיד על תפריט בריא שמאפשר לרדת במשקל.
 

הפירות בחיינו – וכיצד נשלב אותם בקלות בתפריט

 
היכולת לשלב פירות בריאים בתזונה הפכה לקלה ופשוטה יותר מאי פעם, בזכות חברות מובילות המתמחות בתחום שמספקות לכל צרכן שלל אפשרויות. לצד האפשרות להזמין פירות טריים מהסופר או ישירות מהחקלאי, ניתן גם להזמין מגש פירות טרי שמגיע כאשר הפירות טריים וחתוכים. מגש כזה יוכל להתאים לאירועים קטנים או גדולים ולאפשר לכם לצרוך פירות נהדרים בכל יום. למעשה, משלוחי פירות חוסכים לכם זמן וגם לא מעט כסף, ובעיקר אם אתם צריכים לארח ולהגיש כיבוד למספר רב של אנשים.
 

האם הערך התזונתי של הפירות נשמר בקירור?

הפירות והירקות מגיעים אלינו לאחר קטיף וחשיפה לשמש במידה זו או אחרת, ובזמן זה הם מאבדים מכמות הוויטמינים שלהם באופן שלא תמיד ניתן לשליטה. הוויטמינים והמינרלים נשמרים בפירות בזמן הקירור, אך ככל שזמן הקירור ארוך יותר, כמות הוויטמינים שבהם יורדת בכמה עשרות אחוזים. לכן, כדאי לאכול את הפירות כמה שיותר טריים ובסמוך לזמן הרכישה שלהם.
 

אז איך שומרים על הערך התזונתי של הפירות באחסון?

רכישה אצל חברה מקצועית בלבד: העדיפו לבצע את הרכישה של פירות דרך חברה מוכרת המתחייבת לספק לכם פירות טריים שנבחרים בקפידה. חברות מובילות בתחומן מפעילות תהליכי בקרה ופיקוח מחמירים, מתוך מטרה להבטיח כי הפירות אותם אתם מקבלים בבית הם טריים. הדבר נכון גם עבור מי שמזמין מגש פירות, וצריך לקבל אותו הכי טרי, הכי מזמין והכי עסיסי עוד באותו היום.
קירור ואחסון מתאים: קירור של הפרי במקרר הוא חיוני לטובת שמירה על הטריות של הפירות, וזאת בשל העובדה כי פירות הם אורגניזם חי. העדיפו לאחסן את הפירות במקום גבוה במקרר כאשר הוא באריזה המקורית שלו. שימו לב כי ישנם פירות הרגישים לקור ולכן צריך לאחסן אותם לפרק זמן קצר – תפוח, אגס, אפרסק, שזיף, אננס ובננה. מומלץ להפריד את הפירות מהירקות, משום שהירקות משחררים גזים שעשויים להגביר את קצב הריקבון של הפירות.
שימוש במגבת נייר: כדי לשמור על הטריות של הפריות לאורך זמן, רצוי להשתמש במגבת נייר ולהניח אותה בתחתית מיכל האחסון. הלחות במקרר משפיעה מאוד על היכולת לשמור על הטריות של הפרי, ולכן מדובר בטריק פשוט שיסייע לכם לשמור בצורה מושלמת על הפירות שלכם.
אוורר קבוע: במידה שבחרתם לאחסן את הפירות מחוץ למקרר, רצוי לשמור אותם בקערה מעץ או מפלסטיק ובמקום מאוורר בלבד. הנטייה של רבים היא לאחסן את הפירות בארון אבל מדובר בטעות כי המקום הסגור משפיע על הטריות של הפירות ואף מגביר את תהליך הריקבון. 

לסיכום

לשילוב של פירות בתפריט יש חשיבות עצומה מבחינה בריאותית. פירות הם תחליף מצוין לנשנוש בריא, אבל גם לטובת יצירה של אורח חיים בריא. מדובר בהזדמנות מצוינת לסגל לעצמכם הרגל חדש שבמסגרתו אתם צורכים את הפירות להם הגוף והמערכת החיסונית זקוקים, וגם להנות מהטעמים הנהדרים והמתקתקים-חמצמצים של הטבע.