כאשר אנו חושבים על פירות קיץ, אחד הפירות הראשונים שקופצים לראש הוא כמובן אשכול ענבים עסיסי. מדובר בפרי קיץ מושלם אותו אפשר לאכול כאשר הוא טרי או אפילו כאשר הוא קפוא, משום שהוא פרי בעל טעם מתקתק ועז שמעניק לגוף ערכים תזונתיים גבוהים, לצד אספקה של אנרגיה זמינה, וזאת משום שהוא עשיר בגלוקוז. מהי הייחודיות של הפרי וכיצד נבחר את האשכול העסיסי ביותר? על כך – בסקירה הבאה.
 

מהי הייחודיות של הענבים?

את הענבים ניתן לרכוש במגוון עצום של סוגים וזנים – החל מענבים אדומים ועד ענבים סגולים. המבחר הגדול, לצד העובדה כי מדובר בפרי עשיר בנוגדי חמצון, הופך אותו לאחד מהפירות האהובים ע"י הישראלים, ולא בכדי. מדובר בפרי בעל ערכים תזונתיים מצוינים: כוס אחת של ענבים (כ-100 גרם) מכילה 69 קלוריות בלבד, 18 גרם אשלגן, ו-11 מ"ג של ויטמין C (באופן כללי, כדאי לדעת שענבים הם חלק מהפירות שמכילים ויטמין C בכמות גבוהה יחסית). זאת ועוד, ענבים מכילים ריכוז משובח של סיבים תזונתיים וכן 10 מ"ג סידן, ועל כן דיאטנים ממליצים בחום על שילוב של ענבים בתפריט, כחלק מיצירה של אורח חיים בריא ומאוזן. חשוב כמובן לאכול בכמות סבירה והגיונית, משום שבפרי סוכר טבעי שלא צריך להפריז בצריכה שלו. מעבר לכך, לענבים יש סגולות בריאותיות שאותן רצוי להכיר:
 

הגנה מפני מחלות כרוניות

נוגדי החמצון לצד אשלגן, וכן מינרלים המצויים בענבים, מסייעים לטובת מגוון רחב של תהליכים כמו האטת תהליך ההזדקנות, ניקוי רעלים מהגוף, שיקום הכבד והעורקים וסיוע לגוף בהתמודדות עם הרדיקלים החופשיים. בשל כך, ענבים עשויים לסייע בכל הנוגע למחלות כרוניות, כמו טרשת נפוצה. בהקשר זה חשוב להכיר את נוגד החמצון הבולט שפועל נגד מחלות כמו טרשת עורקים: בענבים ירוקים מדובר בנוגד בשם לוטאין, ועל כן ישנה המלצה לאכילה של ענבים מסוג זה לטובת התמודדות והגנה מול מחלות כרוניות כמו מחלות לב ואפילו סרטן.
 

נוגדי חמצון

אחד היתרונות הבולטים של הענבים נובע בשל הריכוז של נוגדי החמצון המצויים בתוך הפרי אבל גם בקליפה שלו. נוגדי החמצון הללו מסייעים מאוד לשמירה על הבריאות הכללית, וגם יכולים לתרום ליצירת אורח חיים בריא ומאוזן. נוגדי החמצון הללו מסייעים לפעילות התקינה של הגוף. בענבים מכל סוג יש מעל ל-1,500 תרכובות של נוגדי חמצון הפועלים לטובת נטרול של רדיקלים חופשיים, והם גם בעלי חשיבות בולטת בכל הקשור לאורח חיים בריא לצד מניעת זיהומים.
 

רזברטרול

רזברטרול הוא נוגד חמצון המצוי בקליפה של ענבים אדומים וגם ביין. לרזברטרול השפעה חיובית בכל הקשור לשמירה על בריאות הלב, והוא גם מסייע בהפחתת הסיכויים לחלות בסרטן. על כן, פותחו תוספי תזונה עם ריכוז גבוה מאוד של רזברטרול, כחלק מהבנה כי מדובר במרכיב חיוני לטובת שמירה על הבריאות אבל במקביל גם להעניק לגוף בוסט של נוגד חמצון בעל חשיבות עצומה.
 

גלוטתיון

גלוטתיון הוא נוגד חמצון הבנוי משלוש חומצות אמינו מרכזיות. מדובר באחד מנוגדי החמצון העוצמתיים ביותר, ומחסור שלו בגוף האדם עשוי לגרום לאסטמה, הפרעות עצביות ומחלות עורקים. בענבים יש ריכוז לא מועט של גלוטתיון, ועל כן זו דרך מצוינת להתגבר על המחסור הטבעי ולספק לגוף נוגד חמצון בעל חשיבות רבה לבריאות.
 

ערך גליקמי נמוך

המשמעות של ערך גליקמי נמוך הוא חיוני בעבור מבוגרים שרוצים לשמור על הדיאטה ועל רמות הסוכר בדם. למרות שרבים סבורים כי חולי סוכרת למשל לא צריכים לאכול ענבים כי הם עמוסים בסוכר, תתפלאו לדעת כי בזכות הערך הגליקמי הנמוך ניתן ואף רצוי לשלב את הענבים בתפריט היומי, גם בעבור אנשים שסובלים ממחלות רקע כמו סוכרת, זאת כמובן באופן סביר והגיוני ולא בצריכה מופרזת.
 

אנרגיה

מתאמנים באופן קבוע או מרגישים ירידת מתח? ענבים הם דרך מצוינת להכניס לגוף אנרגיה וזאת בשל הסיבים התזונתיים (עד 0.9 גרם) והרמות הגבוהות של ברזל, שביחד הופכות את הענבים לבוסטר טבעי של אנרגיה אחרי פעילות ספורטיבית.
 

טיפים לבחירה מוצלחת של ענבים

כאשר בוחרים ענבים, עדיף לבחור בענבים המחוברים לגבעול מוצק וחזק. נוסף על כך, בדקו כי לענבים אין "קמטים" וכי הקליפה שלהם חלקה לחלוטין. ככל שהצבע של הענבים עמוק יותר, כך הכמות של נוגדי החמצון החשובים למערכות הגוף עולה, ועל כן כאשר ענבים מגיעים לשיא הבשלות שלהם, הצבע שלהם עמוק – בעיקר כאשר בוחרים בענבים סגולים שנחשבים לנמכרים ביותר. חשוב גם לדעת כי הצבע של הענבים מעיד על רמת המתיקות, כאשר ענבים ירוקים יהיו לרוב צהובים-ירוקים ומתוקים פחות, ואילו ענבים סגולים או שחורים יהיו בעלי מרקם ארגמן עמוק ובוהק ומתוקים יותר. שימו לב כי הענבים הם פרי קייצי מומלץ במיוחד, ובתקופה זו הענבים נמצאים בשיא הגדילה ומניבים את הטעמים הטובים ביותר.
 

אחסון ענבים – כך תעשו זאת

אחסון של ענבים צריך להתבצע אך ורק במקרר, וזאת בשל העובדה כי לענבים יש יכולת לתסוס במהירות כאשר הם באוויר הפתוח. כיום ניתן לרכוש בכל הרשתות קופסאות שקופות ואטומות השומרות על הטריות של הענבים, למשך זמן רב ובמינימום של מאמץ מצדכם. כאשר אתם מכניסים את הענבים לקופסה, עטפו מראש את הענבים באמצעות נייר סופג, מתוך מטרה לשמור על הענבים לאורך זמן ולמנוע לחות שתגרום לעובש. שימו לב כי התקופה הטובה ביותר לאכול ענבים היא בתקופת הקיץ, מאחר שמדובר בתקופה שבמסגרתה הענבים נמצאים בשיא העונה.
 

אז כמה ענבים מומלץ לאכול ביום?

בענבים יש סיבים תזונתיים ומינרלים התורמים לבריאות. כוס אחת של ענבים (עד ל-30 ענבים בממוצע) היא המנה המומלצת לצריכה ביום, בעבור מבוגרים בלבד.
 

לסיכום

יש סוגים רבים של ענבים, עם חרצן או בלי, בצבע ירוק או צהוב, ועוד. לא משנה באיזה ענבים תבחרו, מדובר בפרי נהדר שיעניק לכם יתרונות בריאותיים רבים, לצד הטעם הנהדר שאהוב גם על ילדים וגם על מבוגרים. העדיפו תמיד לבחור בענבים עם צבע עמוק מאחר שהצבע מעיד על הטריות, וכן אל תחששו לשלב את הענבים בתפריט היומי שלכם. כך תוכלו ליצור אורח חיים בריא ומאוזן המבוסס על צריכה מוגברת של פירות משובחים כמו הענבים אותם מגדלים כאן בישראל.