אנחנו מתקרבים בצעדי ענק לעונת הקטיף של הפרי האדום והטעים הזה - הדובדבן. עונת הקטיף של הדובדבן מתחילה בסוף מאי, מגיעה לשיאה ביוני ומביאה איתה את האביב והקיץ, רעננות ופרשיות ורצון עז ליהנות מפירות עסיסיים ומתוקים. אז מה אנחנו יודעים עליו? מאיפה הוא הגיע אלינו? האם יש לו יתרונות בריאותיים? על כל אלה נענה במאמר הזה, כדאי להמשיך לקרוא.

טעימה על הדובדבן

נוכל למצוא אותו בכל סידורי פירות שווים ועסיסיים, בריבות, במשקאות וליקרים, בקינוחים ואפילו בקופסאות שימורים. הזנים הרבים של הפרי מעניקים לנו מגוון רחב של טעמים טובים, מתוקים וחמצמצים שתמיד משאירים טעם של עוד.
עץ הדובדבן הוא עץ ממשפחת הנשירים, ובשביל שהעץ יניב פרי, יש צורך בשני עצי דובדבן סמוכים לפחות. עונת הקטיף של הדובדבן מתחילה בסוף מאי ונשארת איתנו עד יולי. חוץ מהטעם הטעים שלו, מתברר כי הוא מלא בערכים תזונתיים טובים שנותנים תירוץ טוב יותר להתענג עליו, עליהם נפרט בהמשך.

מוצאו של הדובדבן

הדובדבן מגיע אלינו ממערב אסיה ומדרום מזרח אירופה, מאזור הים השחור. עץ הדובדבנים גדל באזורים קרים וגידול הפירות שלו תלוי במנות קור גדולות כדי שיוכל לפרוח באביב. היום אפשר למצוא דובדבנים בכל אירופה, בצפון ארצות הברית ובדרומה, באגן הים התיכון, בתורכיה וגם במזרח הרחוק.

סוגי הדובדבנים

אדומים, צהובים וורודים, מתוקים וחמוצים, תוכלו למצוא דובדבנים במגוון גוונים משגעים וטעמים. יש המחשיבים אותם אפילו כפירות יער. אז איך נוכל לזהות את סוג הדובדבן שיקלע לטעם שלנו בדיוק? בואו נבדוק את ההבדלים בין כמה סוגי דובדבנים:
נתחיל בדובדבן שמבשיל ראשון, עוד באמצע חודש מאי, זן בורלא – דובדבן קטן יחסית שצבעו אדום-שחור. סוג נוסף נקרא בינג – הוא דובדבן גדול וקשה שיתאים לביס המושלם. הוא בצבע אדום כהה מעט והוא בעל טעם מתוק וטעים. מזן הבינג יצרו זן נוסף בשם צ'ינוק שמבשיל לפניו, צבעו אדום כהה כמו הבינג אבל הוא בצורת לב גדול ויפה והוא מתוק יותר ממנו. סוג מתוק נוסף נקרא ריינה והוא בצבע צהוב-ורוד משגע. אם אתם מחפשים דובדבן מעט חמוץ, תוכלו ליהנות מזן וישניה שגם אותו מגדלים בארץ והוא מבשיל בחודש יוני.

הדובדבן בישראל

כדי שעץ הדובדבן יוכל לתת פירות הוא זקוק לאקלים קר, ולכן נמצא מטעי דובדבנים בעיקר בהרי הגליל וברמת הגולן, אך לא רק. נוכל למצוא מטעי עצי דובדבן בכ-40 ישובים בארץ כולל במושבים בדרום ובאזור ירושלים. אם תרצו, יש מטעים רבים בארץ שמאפשרים לבקר בהם ולעשות קטיף דובדבנים עצמי.

יתרונותיהם הבריאותיים של דובדבנים

מעבר לטעם המתוק והטעים של הדובדבנים, נוכל למצוא בהם יתרונות בריאותיים לא מעטים: הם עשירים באשלגן שחשוב ללחץ דם גבוה, בנוגדי חמצון שמאיטים את תהליך ההזדקנות ובאבץ שטוב לעור הפנים. הם גם תורמים לבריאות השיער והציפורניים.
נוסף לכך, הדובדבנים עשירים בסידן, מגנזיום ובברזל ולכן הם עשויים לתרום לשיפור הזיכרון ולמערכת השרירים, מערכת העצבים וגם למערכת החיסון. הדובדבנים גם עשירים בוויטמינים רבים כמו ויטמין K, B ו-C. הם טובים למערכת העיכול כיוון שיש בהם סיבים תזונתיים, ולבריאות העיניים והראייה משום שהם מכילים ויטמין A ובטא קרוטן, ובקיצור הם פשוט מעולים לנו. בואו נצלול לכמה מהיתרונות האלה ונרחיב עליהם מעט:

מכילים נוגדי חמצון

הדובדבן מכיל נוגדי חמצון כמו בטא קרוטן ולוטאין, שמסייעים להאט את הזדקנות, לנטרל חומציות בקיבה, לחזק את מערכת החיסון, להקל בדלקות פרקים ואפילו למנוע סרטן.

ערך גליקמי נמוך

בגלל הערך הגליקמי הנמוך של הדובדבנים, הם מסייעים לטיפול בלחץ דם ובאיזון רמות הסוכר בדם. בעקבות הערך הגליקמי הנמוך לא מופרשת כמות גדולה של אינסולין לדם, ולכן נשמר האיזון בבלוטת האדרנל ואנחנו לא חווים נפילות סוכר לאחר אכילתם. הם אפילו עושים את הפעולה ההפוכה ומגבירים ייצור של אינסולין כשהלבלב לא מייצר אותו בכמות מספקת.

עוזר לאיכות השינה

הדובדבנים מכילים הורמון בשם מלטונין, שמכונה "הורמון השינה" או "הורמון הלילה". ההורמון הזה עוזר למוח לדעת מתי מגיעה שעת השינה  או שינויי עונות השנה, ובכך תורם לשינה טובה ואיכותית ומסייע להסדרת מחזור השינה.

דובדבנים מכילים רמות גבוהות של ויטמין C

דובדבנים מכילים כמות גדולה של ויטמין C, שאותו הגוף אינו יודע לייצר לבדו. ויטמין C טוב לבנייה של רקמות מתחת לעור ולכן תורם למראה עור פנים מתוח וזהור, כמו הקולגן. הוויטמין הזה טוב גם לפעילות תקינה של בלוטת האדרנל שהזכרנו קודם, ובכך גם עוזר לפעילות הכבד שמפרק רעלים ותרופות בגוף.

הערכים התזונתיים של דובדבנים

אז אמרנו שהם מלאים ביתרונות בריאותיים מעולים, אבל מה הם הערכים התזונתיים שלהם? נתחיל בזה שנאמר שחשוב לאכול הכול במידה ולא בכמות מופרזת, אבל וחשוב לדעת כי למרות הטעם המתוק שלהם הם אינם מכילים הרבה קלוריות. הערך התזונתי שלהם משתנה מזן לזן, ובממוצע יש כ-60 קלוריות במאה גרם דובדבנים. מאה גרם דובדבנים מכילים בערך 13 גרם פחמימות, גרם אחד של חלבון ו-0.16 גרם שומנים בלבד.

סיכום

אחרי שחקרנו מעט את עולם הדובדבנים, אנחנו יכולים להגיד שמדובר בזהב אדום של ממש. קטן, טעים, מלא ביתרונות בריאותיים ובערכים תזונתיים טובים ולא מכיל קלוריות רבות. תוכלו לפגוש אותו בסופרים ובירקניות, ואפילו להתפנק וללכת לקטיף דובדבנים הישר מהעץ. כך או כך תוכלו ליהנות מביס מתוק, טעים ובריא.
 
 
המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.