בננה היא פרי מוכר ונפוץ שרבים אוהבים לאכול בצורה הטבעית והרגילה, וגם כחלק משייקים, מקינוחים או כתוספת למאכלים שונים. מלבד הטעם המוכר והאהוב, חשוב לדעת כי הבננה חשובה לשילוב בתזונה כחלק משגרת האימונים ולה מגוון יתרונות וסגולות בריאותיים. אז מה בעצם כל כך מיוחד בפרי החביב והמוכר?

האם אכילת בננה טובה יותר לפני או אחרי אימון?

לאחר אימון, אכילת בננה יכולה לסייע בהתאוששות הגוף השרירים וזאת משום שהיא עשירה במים ובפחמימות, שהם ידועים כמסייעים בשיפור בהחלמת השרירים לאחר ספורט ופעילות גופנית. לאנשים שמתאמנים על בסיס יומיומי כדאי לאכול מאכלים עשירים בפחמימה, דוגמת בננה, לאחר האימון, כדי להאיץ את היווצרות הגליקוגן (הדלק העיקרי של הגוף בזמן פעילות גופנית עצימה) בשרירים.
עם זאת, חשוב לדעת שגם לפני האימון אכילת בננה יכולה להועיל: הבננה ידועה בכך שהיא מעוררת וגורמת לרמת אנרגיה גבוהה יותר בגוף. ולכן, כדי למקסם את הביצועים באימונים ולהיות ערניים ומלאי אנרגיה, כדאי לאכול בננה כחצי שעה עד שעה לפני האימון. נוסף על כך, האשלגן המצוי בבננה יכול לסייע במניעת כיווצי שרירים, תופעה נפוצה בקרב ספורטאים.  

האם בננה עדיפה לאנרגיה באימון על פני משקה ספורט?

משקה ספורט הוא משקה המכיל סוכרים ומלחים במינונים שונים, ומטרתו לסייע בהתאוששות מהירה לאחר פעילות גופנית. ניתן להכין משקה ספורט בבית ממרכיבים פשוטים, או לחלופין לרכוש אחד כזה.

סגולותיה של הבננה

הבננה נמנית עם פירות עם סגולות בריאותיות. לבננה יתרונות בריאותיים רבים, ומלבד ריכוז גבוה של מינרלים וויטמינים חשובים, יש לה סגולות נוספות שכדאי להכיר:
  • טובה למערכת העיכול – אכילת בננה טובה להסדרה של מערכת העיכול. בניגוד למה שרבים חושבים, בננה לא גורמת לעצירות בהכרח אלא היא מעודדת גידול של חיידקים פרוביוטיים המונעים עצירות ונפיחות. בננה עשויה לגרום לעצירות רק אם אוכלים אותה כאשר היא לא בשלה, ולכן כדאי לאכול בננות בשלות בלבד. בננה בשלה תהיה צהובה עם מספר נקודות שחורות עליה (אבל לא כתמים שחורים). נוסף על כך, גם במצב של שלשול כדאי לצרוך בננה, וזאת משום שהיא מספקת לגוף חוסרים שנגרמים כתוצאה מהשלשול.
  • מסייעת במניעת מחלות – האשלגן והמגנזיום המצויים בבננה מסייעים בהפחתת לחץ דם, שהוא גורם סיכון למחלות לב וכלי דם. נוסף על כך, הסיבים שבבננות מסייעים להפחתת הכולסטרול הרע בדם, ובכך עשויים להפחית את הסיכוי ללקות במחלות לב.
  • טובה למשקל – משום שבננות מכילות כמות יפה של סיבים, הן יכולות לסייע בתהליכי העיכול ובכך למנוע עלייה במשקל. יתרה מכך, הפרי המיוחד הזה מכיל גם ויטמין 6B שמסייע גם הוא לעיכול וכן לסילוק כימיקלים מזיקים מהכבד.
  • אנרגיה ומצב רוח – אכילת בננה יכולה לגרום לעלייה במצב הרוח וברמות האנרגיה: היא עשירה בוויטמין C שיש קשר בינו לבין ייצור הורמון הסרוטונין במוח, שאחראי על מצב הרוח.

איך אפשר לשלב בננה בתזונה?

בננה היא פרי שיכול להשתלב כמעט בכל צורה, אבל הינה כמה אפשרויות הגשה:
פרי טרי: ניתן לאכול את הבננה היישר מהקליפה, ללא תוספות או שדרוגים. מדובר בפרי מתוק יחסית, ולכן אפשר לאכול אותה כפי שהיא.
שייק: את הבננה אפשר להכניס כמעט לכל שייק. היא רכה ולכן תיטחן בקלות, והיא תעניק מרקם סמיך ומענג לכל שייק. היא גם תתרום במתיקות מעודנת ותשדרג כל שייק בקלות.
דייסה: אפשר לשלב את הבננה כחלק מדייסה, למשל דייסת שיבולת שועל. ניתן לחתוך אותה לפרוסות ולהוסיף מעט קינמון לטעם מעולה.
סלט פירות: בננה תשתלב מצוין בסלט פירות קטן. כמובן לא צריך להגזים בכמויות, אבל פרוסות בננה בהחלט יתרמו לטעם ולמרקם של הסלט שלכם. 

סיכום

אם אתם רוצים למקסם את הביצועים באימונים, רצוי לאכול בננה לפני האימון. עם זאת, כדי לסייע להתאוששות הגוף והשרירים לאחר האימון ניתן לאכול בננה לאחר האימון. בכל מקרה, אפשר ליהנות משלל ויטמינים ומינרלים וסגולות בריאותיות אחרות שיש בבננה בכל זמן ביום ובכל דרך תרצו! בהצלחה ובתיאבון!