קשה מאוד להגיד להם לא. הם צבעוניים ומפתים, הם מגיעים בשלל צורות ומרקמים והם טעימים ומתוקים – אנחנו כמובן מדברים על הנשנושים המתוקים של הטבע שנמצאים כנראה אצל כל אחד מאיתנו בבית – הפירות. מעבר לעובדה שהם סופר טעימים הם גם בריאים לנו מאוד! הם מקור מעולה לוויטמינים ולמינרלים, לסיבים תזונתיים, לנוגדי חמצון ולאנרגייה זמינה וטובה. אילו פירות הכי בריאים, מה ההבדל בין הצבעים שלהם ולמה חשוב לאכול פירות? כל התשובות במאמר הזה, בואו נתחיל.

מהם הפירות הבריאים ביותר?

השאלה איזה פרי הוא הפרי הכי בריא, היא שאלה שקשה לענות עליה. יש בטבע כל כך הרבה פירות בריאים בטעמים, גדלים, צורות, מרקמים וצבעים שונים אלו מאלו וכמו כן, קיים שוני גם ערכים תזונתיים שלהם. ייתכן שהתשובה לשאלה זו תלוית אדם, ולכל אדם יתאים פרי אחר, בהתאם לערכים התזונתיים שהפרי מכיל. אבל אם בכל זאת נצטרך להצביע על פירות שהיינו בוחרים לשים בסלסלת הפירות המפנקת שלנו, היינו בוחרים בפירות שמלאים בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים חשובים. היינו בוחרים בפירות בריאים שמפוצצים בנוגדני חמצון; בכאלה שיוכלו לסייע להגן על הגוף שלנו בפני מחלות ואפילו בכאלה שיוכלו לסייע לנו לשמור על עור פנים צעיר לנצח.

למה בעצם בריא לאכול פירות?

פירות הרי מתוקים ומלאים בסוכר, אז אם כך למה חשוב לאכול פירות? על אף הכמות הגדולה של סוכר שיש בפירות, הם בעלי ערך גליקמי נמוך. פירוש המושג "ערך גליקמי" הוא ההשפעה של אוכל מסוים על רמות הסוכר בדם. אם הערך הגליקמי של המזון נמוך יחסית, רמת הסוכר בדם לא תעלה בצורה קיצונית לאחר אכילתו. לכן, אם אנחנו צריכים לבחור אם לנשנש חטיף שוקולד או ליהנות מתפוח או מחופן דובדבנים, עדיף יהיה לבחור בפירות. מעבר לערך הגליקמי הנמוך, פירות מכילים כל כך הרבה מרכיבים חיוניים לגוף, שחבל לוותר עליהם לטובת חטיף השוקולד. מהם היתרונות של המרכיבים האלה? מיד נענה.

היתרונות במרכיבי הפירות

אז אילו מרכיבים הפירות הבריאים הללו מכילים ומה הם נותנים לגוף? הינה סקירה קצרה של כמה מהמרכיבים על קצה המזלג:
  • ויטמינים: ברוב הפירות אנחנו יכולים למצוא ויטמינים שונים שחיוניים לתפקוד תקין של הגוף. הוויטמינים מסייעים לפעילות מטבולית תקינה, עוזרים לגדילה שלנו, עוזרים בבניית כדוריות דם והורמונים, מעניקים לנו אנרגייה וכו'. כל ויטמין עוזר ומסייע בדבר אחר בגוף, וכלל שנדאג לאכול מאכלים שמכילים ויטמינים מסוגים שונים, כך נעזור לגוף שלנו להתחזק ואפילו למנוע מחלות.
  • מינרלים: מינרלים חיוניים מאוד לתפקוד תקין של הגוף, ובדרך כלל אלה חומרים שהגוף שלנו לא מייצר בעצמו. הגוף שלנו זקוק לסידן, ברזל, אשלגן, מגנזיום וכו'. את כל החומרים החשובים האלה נוכל לקבל מנשנוש פירות כיפים וטעימים.
  • סיבים תזונתיים: סיבים אלו עוזרים לתהליכי עיכול תקינים, מסייעים בהורדת רמת הגלוקוז בדם ועוזרים בתחושת שובע לאורך זמן.
  • נוגדי חמצון: התפקיד של נוגדי החמצון הוא "להילחם" ברדיקלים חופשיים בגוף, לסייע במניעת דלקות ומחלות ולחזק את מערכת החיסון.

הכירו את 10 הפירות הכי בריאים: 

אז כמו שאמרנו, כמעט בכל פרי נוכל למצוא יתרונות בריאותיים טובים לגוף. אולי לא נוכל לענות על השאלה איזה פרי הוא הפרי הכי בריא, אבל הכנו רשימה של עשרת הגדולים:

בננה

על אף שהתרגלנו לראות את הבננה כמעט בכל בית בישראל, מדובר בפרי אקזוטי וטרופי מאוד. הבננה שמקורה בדרום-מזרח אסיה, גדלה היום לרוב במרכז ובדרום אמריקה. מעבר לעובדה שבננה היא פרי מתוק וטעים, היא מלאה בוויטמינים חיוניים לגופנו, בנוגדי חמצון, בסיבים תזונתיים ובמינרלים רבים, כמו האשלגן שנמצא בה בכמות גבוהה. הבננה שמכונה "פצצת אנרגייה צהובה", מספקת תחושת שובע ארוכה, עוזרת לשפר את השליטה ברמת הסוכר בדם ומסייעת לפעילות תקינה של מערכת העיכול.

מנגו

הפרי העסיסי ומלא המיץ הזה מגיע אלינו מאזורים טרופיים בסין ובהודו. המנגו הוא מקור מעולה לצריכה של ויטמין C ושל נוגדי חמצון שיכולים לסייע במניעת מחלת הסרטן. יש במנגו סיבים תזונתיים רבים שמעולים לפעילות מערכת העיכול, כמו פקטין שגם עוזר בשמירה על רמת כולסטרול טובה בגוף; והוא מלא בוויטמין A שטוב לראיית לילה. המנגו הוא חלק מרשימת הפירות הבריאים כיוון שמיוחסות לו סגולות בריאותיות כמו עזרה בריפוי סוכרת מסוג 2, איזון רמת לחץ הדם, וסיוע בשיפור הזיכרון ובהאטת תהליך הזדקנות.

אשכולית אדומה

האשכולית האדומה היא אחד מפירות ההדר הבריאים ביותר. היא מלאה בוויטמינים כמו ויטמיןA ומלאה במינרלים כמו אשלגן וסידן. אפשר לייחס לאשכולית האדומה סגולות רבות כמו הפחתת רמת הכולסטרול בדם, סיוע בירידה במשקל והפחתה של רמות האינסולין בדם. נוסף על כך, האשכולית האדומה מלאה בנוגדי חמצון שנחלמים ברדיקליים חופשיים בגוף ובכך מסייעת להגנה מפני דלקות בגוף.

תפוח

התפוח הוא אחד מהפירות הבריאים ביותר והוא בדרך כלל זמין בכל עונות השנה. אם בוחנים את הסגולות הבריאותיות שלו אפשר לענות בקלות על השאלה למה חשוב לאכול פירות. התפוחים מלאים בסיבים תזונתיים, כמו פקטין שבין היתר מסייע לפעילות מטבולית טובה ולתחושת שובע. הפרי הזה מלא בוויטמינים כמו ויטמין C, ויטמין K, וויטמינים מקבוצה B; וכמו כן הוא מכיל כמות גדולה של מינרלים כמו אשלגן, סידן וברזל. מיוחסים לתפוח תכונות בריאותיות רבות כמו סיוע בשיפור תפקוד הלב, עזרה באיזון רמות הכולסטרול בדם ואפילו סיוע לחולי סוכרת ואסתמה. הוא יכול לעזור במניעת מחלות כמו מחלת אלצהיימר ואפילו מחלת הסרטן. נוסף על כך, בזכות הערך הגליקמי הנמוך שיש לתפוח, הוא יכול לסייע לתהליך ירידה במשקל.

רימון

כשמדברים על פירות בריאים, מדברים בהכרח על הרימון. הסגולות הבריאותיות שלו רבות כמעט כמו כמות הגרעינים שלו, ושילובו בתפריט היומי בכמות הנכונה יכול לעשות רק טוב. הרימון מפוצץ בנוגדי חמצון שידועים כמסייעים למניעת דלקות. הרימון מעולה לסיוע במניעת מחלות לב וכלי דם, איזון רמת כולסטרול בדם ואפילו במניעת סרטן.

תפוז

התפוז, או בשמו המלא "תפוח זהב", הוא אחד מהמקורות הטובים ביותר לצריכת ויטמין C. פרי ההדר הזה הוא גם מקור מעולה לוויטמינים מקבוצת B, חומצה פולית ואשלגן. בתפוז יש כמות גדולה של חומצת לימון שעשויה לעזור במניעת אנמיה ואבנים בכליות וכמו כן מסייעת בספיגת ברזל טובה.

דובדבן

הם לא רק יפים וטעימים, הם גם מלאים בשלל ערכים תזונתיים שכל אחד מאיתנו חייב לקבל. פרי הדובדבן עשיר בוויטמינים, סיבים תזונתיים, מינרליים ונוגדי חמצון שיכולים לעשות לנו רק טוב. בזכות הורמון בשם מלטונין שהם מכילים, הדובדבנים יכולים לסייע לנו להירדם מהר יותר, כך שאם אתם סובלים מנדודי שינה, אכילת דובדבנים עשויה לסייע לכם.

חמוציות

יכול להיות שכל מי שחווה דלקת בדרכי השתן, קיבל המלצה לשתות מיץ חמוציות – זאת משום שהן אולי הפרי הבריא ביותר לפתרון הבעיה הזאת. בחמוציות יש פרואנאוציאנידים שמקשים על חיידקים להיצמד לדופנות מערכת העיכול וכך עוזרים לטיפול בדלקות. מעבר לכך הן עשירות בוויטמין E, ויטמין C וויטמין K1. יש בחמוציות כמות גדולה של נוגדי חמצון שתורמים להאטת ההזדקנות, לשמירה על פעילות תקינה של הלב ומערכת העיכול ואפילו מסייעים במניעת סרטן.

אגס

את האגס אנחנו יכולים למצוא כמעט כל השנה בשווקים ובסופרים, וטוב שכך! לאגס תוכנות בריאותיות טובות לגוף שלנו. האגס מסייע לירידה במשקל ומווסת את רמות הסוכר בדם, ובכך יכול לסייע לשיפור סוכרת מסוג 2. האגס מסייע לפעילות תקינה של הלב, לחיזוק מערכת החיסון ואפילו משפר את בריאות העצמות. האגס מלא בנוגדי חמצון ובוויטמין C, ולכן הוא נוגד דלקות מעולה ויכול אפילו לעזור להקל על ליחה ושיעול.

אסאי

האסאי סוגר את רשימת הפירות הבריאים שלנו. האסאי נמנה בתוך רשימת מזונות העל ולא סתם. הוא מסייע לירידה במשקל, הוא עשיר בסיבים תזונתיים, ובכך מצוין לפעילות מערכת העיכול. הוא יכול לסייע במאבק במחלת הסרטן ובשיפור בריאות הלב ותפקודו. האסאי הוא אנטי אייג'ינג מעולה !זאת בזכות נוגדי החמצון שבו שמעכבים את תהליך ההזדקנות. 

מהי החשיבות הבריאותית של צבעי הפירות

הפירות הם חגיגת צבעים של ממש – אדומים, כתומים, צהובים, ירוקים, כחולים, סגולים ואפילו מנוקדים. אנחנו יכולים למצוא פירות כמעט בכל צבע שנחשוב עליו, אבל האם יש לכך משמעות? כל צבע מכיל בתוכו תכונות וסגולות אחרות. מה ההבדלים ביניהם? הינה כל התשובות:

פירות ירוקים

בפירות ירוקים נוכל למצוא כמות גדולה של ויטמין C, כלורופיל, סידן, חומצה פולית וסיבים תזונתיים. הם עוזרים להפחתת לחץ דם; לאיזון רמות הכולסטרול בדם; לחיזוק המערכת החיסונית ואפילו עשויים לעזור במניעת מחלת הסרטן.

פירות צהובים וכתומים

בפירות צהובים וכתומים נוכל למצוא כמות גדולה של אשלגן, בטא קרוטן, פלבנואידים וויטמין C. הם עוזרים להפחתת לחץ דם ולאיזון רמות הכולסטרול בדם. הם עוזרים להאטת הזדקנות העור משום שבין היתר הם עוזרים להיווצרות קולגן. הם "נלחמים" ברדיקלים חופשיים וכמו הפירות הירוקים יכולים לעזור במניעת מחלת הסרטן.

פירות אדומים

בפירות אדומים נוכל למצוא כמות גדולה של חומצה אלגית, ליקופן וספרידין. הם עוזרים בהפחתת לחץ דם ובאיזון רמות כולסטרול; עוזרים במקרים של דלקת פרקים וגם הם מפחיתים את הסיכוי לחלות במחלת הסרטן.

פירות סגולים

בפירות סגולים נוכל למצוא כמות גדולה של ויטמין C, סיבים תזונתיים, חומצה אלגית, לוטאין ופלבנואידים. הם עוזרים בשליטה על רמות הכולסטרול ולפעילות תקינה של מערכת העיכול. הם עוזרים בחיזוק מערכת החיסון, מסייעים בספיגה של מינרלים, נלחמים בדלקות וגם הם מקטנים את הסיכוי לחלות במחלת הסרטן.

לסיכום

אין ספק שעכשיו אנחנו יודעים קצת יותר על הפירות שיש לכל אחד מאיתנו על השיש או במקרר. הם מקור מעולה לכל כך הרבה חמורים חיוניים לגוף שנמצאים בביס מתוק וטעים – מה שהופך אותם לנשנוש האידיאלי כשמתעורר רעב קטן בבטן. אנחנו מקווים שעשינו לכם חשק לנגוס בפרי עסיסי, מתוק, מלא במיץ ובעיקר מלא בבריאות.