בכל שנה, כשמזג האוויר מתחיל להיות קריר בחוץ והחורף כבר בפתח, אפשר להתחיל להנות מפירות ההדר הנהדרים שהטבע והחקלאות המודרנית מציעים לנו. תפוז עסיסי, קלמנטינה קטנה על הדרך, מגש עם פומלה חתוכה, חמצמצה ומרעננת, ובעצם כל פרי אתם אוהבים. אך האם ידעתם שלצד הטעם הנהדר, לפירות הדר יש הרבה סגולות ויתרונות בריאותיים? אם אתם עדיין לא משלבים באופן קבוע פירות הדר בתפריט היומי שלכם, כדאי שתתחילו לעשות זאת, וזה הזמן להסביר בדיוק למה ומה הופך את ההדרים, פירות החורף הטעימים, לכל כך בריאים ומומלצים.

המאפיינים של הדרים:

מקורם של ההדרים הוא בדרום מזרח אסיה, ואלו עצים שנפוצים במדינות בעלות אקלים סאב טרופי שנפוץ באגן הים התיכון, ממש כמו שלנו כאן בישראל (וזו הסיבה לתוצרת המעולה שאפשר למצוא כאן בכל מקום). על פי חוקרים, פרי ההדר הראשון שהגיע לארץ ישראל היה האתרוג ומקורו ככל הנראה מפרס הקדומה.
עם ההדרים נמנים בין השאר התפוז, האשכולית, הפומלה, הלימון והפומלית וכמובן עוד זנים נוספים רבים שלהם מאפיינים משותפים רבים. הדרים מאופיינים בשני סטים של קליפות צבעוניות, לרוב גוונים של צהוב עד כתום/אדום וקליפה פנימית לבנה (קליפה הפנימית של אשכולית אדומה למשל אדומה גם היא), עשרה עד עשרים פלחים שכל אחד מהם מכיל בקבוקוני מיץ שעטופים בקליפה דקה. הפירות מכילים כמובן מיץ רב וטעמם נע בין חמיצות עדינה למתקתקות, כאשר פירות הדר לא בשלים יהיו לרוב בעלי טעם חמוץ ומר למדי. כמו כן מעניין לדעת כי מדובר בעצים נוחים להרכבה, וכי ניתן לגדל בהצלחה על עץ אחד כמה מיני הדרים שונים. 

אילו פירות נמנים בקבוצת ההדרים?


אשכולית: לאשכולית יש טעם מריר ומתקתק מובחן, ולכן לא כולם תמיד מתחברים אליה. היא מצוינת להורדת כולסטרול, סילוק ליחה וניקוי הגוף והכבד, אך עשויה לעכב ספיגה של תרופות מסוימות ולכן לא מומלץ למי שמשתמש בתרופות.
לימון: אחד הפירות המוכרים והאהובים על כולם שמשמש בעיקר לתיבול והכנת משקאות. הלימון מכיל רכיבים חיוניים רבים כמו נוגדי חמצון, מינרלים שמעצימים את הפעילות של ויטמין C, שהוא הוויטמין החשוב ביותר בפירות ההדר. את טעמו החמצמץ כולם מכירים היטב.
פומלה: נכון שנהוג לייחס את הימצאות ויטמין C בעיקר לתפוזים, אך אין ספק כי הפומלה והפומלית מכילות כמות נכבדת שלו. נוסף על כך, הן מכילות אשלגן המסייע בוויסות לחץ הדם. הפומלה טעימה מאד ונעה בין חמצמצות עדינה למתיקות ג'וסית עם הרבה מאד מיץ. אומנם נדרש קצת מאמץ כדי לקלף אותה, אבל הוא בהחלט משתלם.
קלמנטינה: בעבר נהוג לחשוב היה שקלמנטינה היא הכלאה בין סוגי ההדרים אתרוג לליים, אך בהמשך יתברר כי מדובר על הכלאה בין טנג'רין, זן מסוים של מנדרינה, לחושחש, שנעשתה במאה ה-19 על ידי כומר צרפתי אלג'יראי. הקלמנטינה קטנה, נוחה לקילוף ומכילה הרבה ויטמין C, מה שהופך אותה לנשנוש המושלם מחוץ לבית. בכל זאת, ממליצים שלא לנסות לבדוק מה קורה כשאתם מחליטים לקלף קלמנטינה במשרד או בנסיעה באוטובוס.
תפוז: התפוז דומה מאד בערכיו התזונתיים לקלמנטינה. הוא מכיל הרבה ויטמין C נהדר ונוגדי חמצון כמו לימונן. יחד עם זאת הוא עשוי לגרום לחלק מהאנשים רמות חומציות גבוהה בקיבה וצרבות, ולכן חשוב להקפיד על אכילה מתונה.
פומלית: הפומלית היא בעצם הכלאה בין פומלה ואשכולית וזוהי המצאה ישראלית כחול לבן שנמצאת איתנו כבר משנת 1984. היא דומה במראה שלה לאשכולית, אך הקליפה שלה ירקרקה יותר והיא פחות מרה וחמוצה, ודומה בטעמה יותר לפומלה. היא מכילה כמות גבוהה של נוגדי חמצון, ובדומה לאשכולית, גם היא עשויה לעכב ספיגה של תרופות נגד כולסטרול. אם אתם נוטלים כאלו יש להיוועץ ברופא לגבי הכמות שתתאים לכם.

מדוע חשוב כל כך לאכול פירות הדר?

  1. מקור טוב לסיבים תזונתיים: פירות ההדר הם מקור נהדר לסיבים תזונתיים. חשוב לזכור שמרבית הסיבים נמצאים בחלק הפנימי של הקליפה, כלומר החלק הלבן. סיבים מעולים כמו ליגנין, צלולוז ופקטין נמצאים בשפע ועוזרים להסדיר את פעולת העיכול ותהליכים מטבוליים בגוף.
  2. דלים בקלוריות: מי שמעוניין להפחית בצריכת קלוריות בהחלט צריכים להכניס הדרים לתפריט. הם דלים בקלוריות ויחד עם זאת המים והסיבים התזונתיים עוזרים לייצר תחושת שובע. בקלמנטינה ממוצעת למשל יש 35 קלוריות בלבד, במיץ לימון רק 12 קלוריות ובאשכולית לבנה 78 קלוריות בלבד. אם אתם מזמינים אנשים ששומרים על בריאות ומשקל ומחפשים פינוקים מתאימים, ניתן לשלב באירועים מיוחדים פירות הדר שלגמרי יתאימו לדרישה.
  3. מפחיתים סיכון לאבנים בכליות: אחת הסיבות הנפוצות לאבנים בכליות היא רמות נמוכות של מינרל בשם ציטראט בשתן (שאחראי על פירוק עודפי מינרלים). צריכה קבועה של פירות הדר יכולה להעלות את רמות הציטראט בשתן ובכך מפחיתה משמעותית את הסיכון לאבנים בכליות.
  4. משפרים את בריאות הלב: פירות הדר עשויים להפחית את הסיכויים למחלות לב ולשבץ מוחי. זה קשור לכך שבפירות הדר קיימות מספר תרכובות שיכולות לשפר את בריאות הלב, להרחיק את הכולסטרול הרע ולהעלות את רמות הכולסטרול הטוב. 
  5. עשירים בוויטמינים: כמובן שמדובר בוויטמין C שנמצא בשפע בפירות רבים, ואחראי לחיזוק מערכת החיסון ושמירה על מראה עור ושיער בריא וחיוני, אך מדובר על עוד ויטמינים ומינרלים נפלאים אחרים כגון כמה מהוויטמינים ממשפחת B, אשלגן, זרחן, מגנזיום, נחושת ועוד. כמובן שהם מכילים עוד נוגדי חמצון רבים שחשובים למאבק בתהליכים דלקתיים בגוף.
  6. עשויים להגן על הגוף מסרטן: אותם נוגדי החמצון, יחד עם חומרים נוספים שנקראים פלבנואידים, מסייעים לחסום את הביטוי של גנים מסוימים האחראים להיווצרות של מחלות ניווניות שונות ובין היתר סוגים שונים של סרטן כמו סרטן הריאות, הוושט, הקיבה, השד והלבלב.
  7. מספקים הגנה על המוח: אותם פלבנואידים המצויים בפירות ההדר מסייעים להגן מפני מחלות ניווניות שונות של המוח כמו אלצהיימר ופרקינסון.

    סיכום

    נראה כי פירות ההדר הם לא רק טעימים ומרעננים אלא גם בעלי סגולות נפלאות, וכדאי לכל אחד להכניס אותם לתפריט באופן קבוע. כמובן שמומלץ להתייעץ עם רופא אם אתם לא בטוחים במקרים של נטילת תרופות או מצבים רפואיים אחרים, אך ככלל חשוב לדעת כי צריכה מתונה של פירות הדר היא בעלת השפעה בריאותית נפלאה על הגוף. כמו כן נזכיר כי מומלץ להרבות באכילה של הפירות כולל הציפה הפנימית המכילה את מרבית הרכיבים החיוניים, וכי ניתן בהחלט לשתות מיצים, אך בכמות מתונה.