בפירות רבים יש ריכוז גבוה של סיבים תזונתיים (כולל בקליפה) וכן ויטמינים ומינרלים החשובים מאוד לבריאות, תהליך ירידה במשקל וכן אורח חיים בריא. בשנים האחרונות ניתן להבחין כיצד הקהל הישראלי מזמין בהמוניו סלסלות ומגשי פירות מעוצבים במקום קינוחים משמינים, וזאת בשל היתרונות הבריאותיים אבל גם המראה החגיגי של הפירות. מה חשוב לדעת לגבי פירות לקראת בואו של הקיץ? להלן כל המידע שאתם זקוקים לו לגבי פירות והחשיבות התזונתית שלהם עבורנו.

למה כדאי לאכול פירות?

באמצעות צריכה קבועה של פירות אנו מספקים לגוף שלנו מינרלים כמו גם ויטמינים, שהם חשובים מאוד לבריאות, ובייחוד למערכת החיסון. למעשה, בפירות רבים יש חומרים מזינים כמו חומצות אמינו המסייעות למגוון רחב של בעיות בריאותיות. מחקרים רבים שנערכו בתחום מצאו כי לצריכה של פירות באופן קבוע יש השפעה ממשית וחיובית על בעיות עיכול כמו עצירות, לחץ דם גבוה וכן עלייה במשקל. פירות תורמים לתחושת השובע ועל כן הם חלק בלתי נפרד מתפריט התזונה של מבוגרים וילדים שרוצים לרדת במשקל אבל גם בעבור ספורטאים שרוצים לקבל זריקת אנרגיה טבעית ובריאותית.

מתי אפשר לצרוך פירות?

את הפירות אפשר לצרוך כארוחות ביניים במהלך היום, וגם כחלק בלתי נפרד מארוחה מלאה, כמו במקרה של שייקים. רבים נהנים מאוד מפירות כקינוחים באירועים מיוחדים, ולכן מזמינים מגש פירות לאירוע שלהם ואפילו עד הבית. יש לקינוחים כאלה כמה ווריאציות שיכולות להתאים לסוגי האירועים, כמו סלסלת פירות שתתאים כאוכל לפיקניק ומגשי פירות גדולים שיתאימו לאירועים עסקיים. היופי בפירות הוא הדינמיות – אפשר לעשות מהם כל דבר, להגיש אותם איך שרוצים והצבעוניות המרשימה והטעמים הטריים פשוט יעשו את שלהם.

האם יש פירות משמינים יותר או פחות?

התשובה היא בהחלט כן. בחלק מהפירות יש ריכוז גבוה של סוכר, ולכן יש פירות שכדאי לצרוך באופן מתון. נוסף על כך, חלק מהפירות הם בעלי הרכב קלורי גבוה מאוד, ועל כן חשוב מאוד לקרוא ולקבל מידע על אודות ההרכב התזונתי של הפרי לפני שרוכשים. כדאי גם לוודא כי אתם רוכשים או מזמינים פירות טריים בלבד, משום שהערכים התזונתיים שלהם נשמרים כשהם מוגשים טריים.
אם אתם מבעיות בריאותיות כמו סוכרת או לחץ דם גבוה, חשוב מאוד לתאם פגישה עם תזונאית שתדע לבנות בעבורכם תפריט בהתאמה אישית המכיל גם את פירות הקיץ, כאשר הדגש הוא על פירות עם ריכוז נמוך של סוכר וקלוריות.

אילו פירות קיץ מרעננים הם הכי בריאים לנו?

אבטיח: פרי הקיץ האולטימטיבי הוא כמובן האבטיח, אותו הקהל הישראלי אוהב ורוכש, בייחוד בעבור יום בריכה או ים. אך האם ידעתם כי מדובר בפרי נהדר ובריא מאוד? מהגרעינים של האבטיח ניתן ליצור שמן איכותי ובאבטיח עצמו יש ריכוז גבוה מאוד של ויטמין C כמו גם ויטמין B. מבחינת ההרכב הקלורי מדובר ב-60 קלוריות בלבד ועל כן מדובר בפרי נהדר ומרענן לתקופת הקיץ.

אפרסק לבן: אפרסק לבן, שמגיע לשיא העונה בקיץ, מכיל ריכוז גבוה של מינרלים, סידן ואשלגן. מבחינת הערך הקלורי מדובר ב-50 קלוריות בלבד ועל כן הוא פרי נהדר, והוא לבדו 10% מצריכת הפירות היומית המומלצת.
שזיף: הקליפה של השזיף מומלצת מאוד מבחינה בריאותית בעבור ילדים ומבוגרים משום שהיא מכילה נוגדי חמצון חשובים שמסייעים לחיזוק מערכת החיסון וכלי הדם. השזיף עשיר בסיבים תזונתיים ולכן הוא גם משביע מאוד.
 תפוח ירוק: פירות השייכים למשפחת הירוקים נחשבים לבריאים וחשובים מאוד בשל ערכם הקלורי הנמוך, אבל גם בשל ריכוז הסוכר הנמוך. בתפוח ירוק יש כ-19 גרם של סוכר פירות בלבד, וכן פחות מחצי גרם של שומן. על כן שילוב תפוח ירוק בתזונה הוא מומלץ, בין אם מדובר בתפוח שלם או בשילוב של התפוח בשייק מרענן עם פירות נוספים כמו שזיף, אפרסק ועוד.
פירות יער: מחקרים שנערכו ובדקו את ההשפעה של פירות יער על הבריאות מצאו כי לפירות יער אדומים יש השפעה ממשית על הבריאות, ובייחוד על היכולת להפחית את הסיכוי לסוכרת. למעשה, נוגדי החמצון המצויים בפירות יער אדומים הם חשובים לבריאות הכללית וכן לאיזון רמות הסוכר בדם, בשל רמת החומציות הגבוה. עם זאת, כאשר רוכשים את פירות היער כשהם קפואים,  הם מעניקים פחות ערכים תזונתיים ועל כן רצוי לבצע רכישה של פירות יער טריים ככל האפשר.
תפוז: מדובר באחד הפירות הבריאותיים והטובים ביותר בעבור מבוגרים וילדים, בשל ריכוז גבוה של ויטמין C, לצד סיבים תזונתיים שמצויים בקליפה של התפוז. עם זאת, רצוי לאכול את הפרי ולא לסחוט אותו מאחר שיש צורך בסחיטה של מספר תפוזים עבור כוס מיץ אחת, דבר שיעלה את רמות הסוכר באופן משמעותי. לכן שילוב של תפוז בתזונה היומית הוא הזדמנות מעולה לקבל את הסיבים והוויטמינים המעולים המצויים בפרי המרענן הזה.
אשכולית: ריכוז המים הגבוה באשכולית הופך אותה לאחד מהפירות המשביעים והבריאים ביותר בקטגוריה של פירות בכלל ופירות קיץ בפרט. היא עשירה בנוגדי חמצון, בסידן ובמינרלים לצד יכולת להגביר את קצב חילוף החומרים, וזאת בשל רכיב בשם נרינגין שמשפיע לטובה על מערכת העיכול. עם זאת, חשוב לדעת כי רמת החומציות הגבוהה של האשכולית עלולה לגרום לתחושה מעט לא נעימה, בייחוד אם אתם נוטלים תרופות מרשם.

סיכום
ההמלצה הגורפת מצד ארגון הבריאות הבינלאומי ומשרד הבריאות הישראלי היא לצרוך כ-5 מנות פרי ביום. עם זאת, מבוגרים וילדים שמאובחנים עם סוכרת צריכים לבחון היטב את ההרכב התזונתי של הפרי ולקבוע את כמות המנות היומיות באמצעות תזונאי/ת מוסמך/ת. פירות בריאים יעניקו לכם לא רק ערכים תזונתיים גבוהים אלא גם יכולת ליצור אורח חיים בריא ומאוזן, כך שלא כדאי לוותר עליהם.