קינוחים, ריבות, עוגות ועוגיות, גלידות, לפתנים, שייקים ומשקאות – וכמובן בצורתם הטרייה והטבעית: פירות יער הפכו למאכל נפוץ גם בישראל ולשילוב נהדר במאכלים ובמשקאות, בין היתר בשל הצבעים העזים שלהם ובזכות טעמם המתוק-חמצמץ. אך האם ידעתם שהם עשירים גם ביתרונות בריאותיים? במאמר הזה נספר לכם אילו סגולות בריאותיות תוכלו להרוויח מהפירות האלה ונציג עבורכם 10 סוגי פירות יער שכדאי להכיר. בואו נתחיל

תכונות תזונתיות של פירות יער

פירות יער עשירים בתכונות בריאותיות ותזונתיות ויכולים להועיל לנו במגוון דרכים. הינה כמה מהיתרונות שנוכל לקבל מצריכת פירות יער:
  • נוגדי חמצון – בפירות יער יש נוגדי חמצון שמסייעים להגנה מפני רדיקלים חופשיים והנזק שהם עשויים לגרום. רדיקלים חופשיים הם למעשה מולקולות שעשויות לפגוע בתאי הגוף כאשר הן בריכוז גבוה, ופירות יער דוגמת אוכמניות ופטל שחור מכילים נוגדי חמצון אשר יגנו על התאים מהן. 
  • שיפור ברמות הסוכר בדם – הפירות הללו יכולים לסייע להגן על התאים מפני רמות סוכר גבוהות בדם, כמו גם להפחית את תגובת הסוכר והאינסולין בדם למאכלים העשירים בפחמימות. כמו כן, יש לפירות אלו ערך גליקמי נמוך, ועל כן סוכרתיים יכולים לצרוך אותם. 
  • עשירים בסיבים תזונתיים – צריכת סיבים תזונתיים עשויה להועיל לנו ובין היתר מסייעת לפעילות מעיים תקינה, להורדה ולשמירה על המשקל ולבריאות מערכת העיכול. בפירות הטעימים האלה, כמו פטל ואוכמניות, יש כמות יפה למדי של סיבים תזונתיים. 
  • מכילים ויטמינים רבים – נוסף על נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים כמו ויטמין E וויטמין  C נמצאים בפירות יער ועל כן מדובר במקור מצוין לצרוך אותם באופן טבעי. 
  • אנטי דלקתיים – לפירות יער יש תכונות אנטי דלקתיות משום שהם מכילים חומצה אלגית, שהיא יכולה להועיל לסובלים מדלקות פרקים, דלקות מעי וכדומה. 
  • טובים לעור – נוגדי החמצון שפירות יער התברכו בהם יכולים לסייע בשליטה על הרדיקלים החופשיים, שגורמים גם לפגיעה בעור ולהזדקנותו. 
  • עוזרים בהורדת כולסטרול – פירות יער מכילים נוגדי חמצון מקבוצת הפוליפנולים, אשר מסייעים בהפחתת רמת הכולסטרול בגוף ולאזן אותה.

10 סוגי פירות יער

  1. פטל – אחד הפירות המפורסמים מהמשפחה של פירות היער הוא כנראה פטל אדום. מדובר בפרי המלא גרגירים קטנים ורכים המקובצים לצורה כדורית, אשר גדל בעיקר באזורים הצפוניים בכדור הארץ, אבל גם בארצנו הקטנה יש חממות המגדלות את הפרי, וכמובן שניתן להשיג אותו קפוא במרכולים. טעמו מתוק-חמצמץ, ויחד עם הצבע העז והיפה שלו, הוא ישתלב מצוין עם פירות יער אחרים בקינוחים או בכל מיני ריבות. 
  2. פטל שחור – מהפטל האדום נמשיך לפטל השחור. כמו הפטל האדום והקלאסי, גם הפטל השחור מורכב מגרגירים קטנים ורכים המתאגדים לכדי צורת כדור קטנה וחלולה מפנים. הגוון שלו הוא סגול כהה-שחור, וטעמו מיוחד: כשהוא בוסר טעמים חמצמצים מאפיינים אותו, ואילו כשהוא מבשיל, הוא הופך למתוק ועסיסי. הוא גדל בעיקר בצפון אמריקה ובאירופה, אבל גם בישראל נוכל לקטוף אותו בעונה. 
  3. דומדמניות – הדומדמניות גדלות באשכולות צבעוניים בשחור, אדום וצהוב, על שיחים הנפוצים בעיקר במערב אירופה אבל הגדלים גם ברמת הגולן שבישראל. בדומה לרוב פירות היער, ניתן להשיג את הדומדמניות טריות או קפואות ולהשתמש בהן במגוון ריבות, מאכלים ומשקאות. 
  4. פיטנגו – הפיטנגו הוא פרי טרופי שמוצאו בברזיל המצוי גם בישראל. הוא קטן וכדורי עם חריצים עדינים, וצבעו אדום או כתום, ובשיא הבשלתו סגול כהה. פירות הפיטנגו חמצמצים, אך כאשר משאירים אותם זמן רב יותר על השיח עד להבשלה מלאה, הם הופכים מתוקים יותר. עם זאת, מדובר בפרי יקר יחסית בעל חיי מדף קצרים, ולכן הדרך הטובה ביותר לצרוך אותו הוא בקטיפה ישירה. 
  5. גוג'י ברי – כשמדברים על גוג'י ברי מדברים למעשה על שלל יתרונות בריאותיים שמכניסים אותו לקטגוריית הסופר פוד (מזונות העל) הנחשקת. בארץ ניתן להשיג אותו מיובש, ולהרוויח שלל נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים, כמו גם תמיכה ושיפור מערכות הגוף השונות. אפשר לצרוך אותו כמו שהוא, וכמובן להוסיף אותו לשייקים, מיצים, יוגורטים ומאכלים נוספים בדומה לשאר פירות היער. 
  6. אוכמניות – האוכמניות הן עגולות בצבע סגול כהה-שחור, טעמן חמצמץ-מתקתק והן עשירות בסגולות בריאותיות. למעשה מדובר בפרי נהדר עבור הכנת ריבה, והוא משתלב נהדר גם במאפינס וקינוחים אחרים – הן בצורה הטבעית שלו והן כשהוא קפוא. אף שהוא נפוץ בעיקר במדינות צפון אמריקה ובמזרח אסיה, הוא גדל בחממות בישראל ועל כן נוכל ליהנות ממנו גם טרי. 
  7. חמוציות – יש מגוון סיבות טובות לאכול חמוציות. הן עשויות להועיל במניעת דלקות בדרכי השתן, מפחיתות סיכון לכיבים, מעכבות מחלות חניכיים ומורידות את רמת הכולסטרול. בישראל הן נפוצות בעיקר בצורה היבשה שלהן, צבען אדום והן בעלות טעם חמוץ. ברחבי העולם לא מקובל לאכול אותן טריות, כמו פטלים למשל, אלא בריבות, באפיית עוגות וכדומה. 
  8. תות עץ – אל תתבלבלו. לא מדובר בתות שדה שכולנו מכירים, אלא בתות הצומח על עץ, אשר מכיל גרגירים קטנטנים המקובצים לכדי צורת כדור או צורה מוארכת. בארץ הוא מופיע בשלושה זנים, אדום, לבן וסגול, הוא מתוק מאוד ולרוב אוכלים אותו הישר מהעץ אך ניתן בהחלט לשלב אותו במאכלים ובקינוחים. 
  9. דובדבנים – הפרי האדום והמתוק שכולנו מכירים עשיר בוויטמינים ובמינרלים חשובים במיוחד לתפקוד מערכות הגוף, יש בו כמות יפה של סיבים תזונתיים וכן נוגדי חמצון. הפרי גדל באזורים רבים בעולם, וגם בארצנו, ובעיקר באזורים הקרירים יותר. מצד אחד ניתן ליהנות מדובדבנים עסיסיים ומתוקים בצורתם הטרייה והטבעית, אך כמובן גם לשלב אותם במאכלים, ריבות, קינוחים ואף בליקרים ומשקאות אלכוהוליים. 
  10. ענבי שועל – נסיים בענבי השועל, שהם למעשה דומדמניות שחורות. מדובר בפירות קטנים, שחורים ומתוקים, והם משמשים כרכיב נפוץ במשקאות אלכוהוליים וליקרים שונים, אך ניתן להכין בהם גם ריבות טובות וקינוחים. חשוב לציין כי הפרי בצורתו הלא בשלה מכיל רעלן, ועל כן יש להמתין עד להבשלה מלאה כדי לאכול אותו.

לסיכום

פירות יער על סוגיהם השונים נחשבים בריאים ומצוינים לאכילה כשהם טריים (ולעיתים יבשים, כמו חמוציות) אך תוכלו להכין איתם אינספור מאכלים ומשקאות טעימים במיוחד. בתיאבון!