רבים יודעים: ארוחת בוקר היא הארוחה הכי חשובה ביום, וכדאי שהיא תהיה מאוזנת, עשירה ובריאה כדי שתספק לנו אנרגיה לכל היום. בעידן הנוכחי, אנשים עסוקים במרוץ החיים ומוותרים על ארוחת הבוקר, ובעצם לא מקבלים אנרגיה בתחילת היום ולא אוכלים כמעט דבר עד ארוחת הצהריים. אם גם לכם אין זמן לאכול בבוקר, כדאי שתדעו שאוכל קליל כמו פירות יכול לסגור לכם את הפינה ולספק לכם אנרגיה, ללא זמן הכנה, שטיפת כלים (למעט אולי סכין אחד) או מאמץ. בדיוק בשביל זה ריכזנו לכם רשימה שימושית עם 10 פירות מיוחדים שאפשר לפתוח איתם היום.

מלפפון אפריקאי

בין אם אתם אוהבים לאכול מלפפונים ובין אם אתם לא חסידים גדולים של הירק (ואגב, מבחינה בוטנית מדובר בכלל בפרי), שכחו את כל מה שידעתם, והכירו את המלפפון האפריקאי, הנקרא גם "קיוואנו". מדובר בפרי אקזוטי שפותח בערבה בישראל, שצבעו החיצוני צהוב ומראהו קוצני. בפנים הפרי יש גרעינים דמויי המלפפון שכולנו מכירים. והטעם? מתקתק ומזכיר את טעמה של הבננה. מבחינה בריאותית 100 גרם מהמלפפון האפריקאי יוכלו לספק לכם כ-40% מהתצרוכת היומית של ויטמין C, וכן כמות יפה של סיבים תזונתיים וויטמינים נוספים.  

היד של בודהה

אחת הדרכים הטעימות לפתוח את היום היא למרוח ריבה טובה ומתוקה על צנים או קרקר. אך אם אתם רוצים לקחת את הריבה שלכם לשלב הבא ולגוון מעט, כדאי שתכירו את היד של בודהה, פרי שתוכלו להכין ממנו ריבה ולהוסיף אותו לקינוחים נוספים. הפרי היד של בודהה הוא למעשה אתרוג בעל צורה מעניינת למדי המחולקת לאצבעות שיוצרות מראה של יד. הצורה של הפרי לא אחידה: תוכלו למצוא את הפרי כאשר האצבעות המרכיבות אותו מסודרות במגוון דרכים וצורות לדוגמה כשהן לצד, למעלה, פתוחות ועוד. חוץ מפרי מאכל, האתרוג המיוחד הזה הוא ריחני במיוחד, ולכן הוא משמש גם לבישום או לנוי.

גויאבה

לגויאבה יתרונות בריאותיים לא מעטים. היא מכילה כמות יפה של ויטמינים דוגמת ויטמין A, ויטמין B וגם ויטמין C, לצד מינרלים, ברזל וחלבון טבעי מהצומח. חוץ מתוספת נחמדה לארוחת בוקר בריאה ומאוזנת, הגויאבה יכולה לעזור בטיפול בשלשולים ובפעולת מעיים לא מאוזנת. אז איך לצרוך אותה? ובכן, כמובן שניתן לאכול אותה בצורתה הגולמית כפי שהיא, אך אפשר לחתוך אותה ולשלב בסלט פירות, בסלט ירקות, ואף לטחון לשייק או למיץ ולקחת איתכם לדרך. נוסף על כך, את העלים של הגויאבה תוכלו לחלוט ולהכין מהם תה טעים ומחמם לימים קרים.

מנגו

מנגו הוא ללא ספק אחד הפירות האקזוטיים המוכרים והאהובים על רבים מאיתנו. בסלט פירות, בצורה הטבעית, במיץ, בשייק או על היוגורט – בכל צורה שבה תבחרו לצרוך את המנגו, תוכלו ליהנות מפרי עסיסי, מתוק ועשיר ביתרונות בריאותיים. במנגו ויטמינים רבים כמו B ו-C וכן מינרלים שונים דוגמת חומצה פולית ואבץ, שיכולים לספק חיזוק והגנה למערכת החיסונית שלכם. עובדה נוספת שהופכת את המנגו לקינוח בריא ונהדר היא כמות הסיבים התזונתיים ואנזימי העיכול שהוא מכיל: בזכותם המנגו יכול לעזור לבעיות עיכול שונות ולהקל על פעולת מערכת העיכול.

קרמבולה

פרי הקרמבולה, המכונה גם פרי כוכב או כוכבית בשל צורתו הייחודית המזכירה כוכב, הוא פרי אקזוטי שמקורו באזורים טרופיים. על אף שרבים אוהבים לקשט בו קינוחים ומאכלים שונים בשל צבעו והצורה המיוחדת שלו, חשוב לדעת כי מדובר בפרי דל קלוריות, עשיר בוויטמינים ומינרלים. שילובו בצורה מאוזנת בתזונה שלכם יכול לסייע לכם בפעולת מערכת העיכול, ואף עשוי גם להוריד את רמת הכולסטרול ולהסדיר את לחץ הדם. כאן נציין שעל אף היותו פרי בריא, הוא לא מתאים לצריכה ע"י לוקים במחלות כליות (ובכל מקרה כזה או אחר חשוב להתייעץ עם רופא). טעמו של הקרמבולה תלוי בזן הספציפי, אך לרוב הוא יהיה בעל טעם מתקתק-חמצמץ שיוכל להשתלב טוב במגוון מאכלים.

נוני

נוני הוא שמו בהוואית לפרי הטרופי "מורינדה סיטריפוליקה". זהו פרי שמיוחסות לו סגולות מרפא ויתרונות בריאותיים רבים ברחבי העולם. אף שטעמו לא זוכה למחמאות, אנשים רבים בוחרים לצרוך אותו באופן קבוע בתפריט שלהם בצורות שונות, ובהן שתיית מיץ נוני טבעי אורגני, וכך נהנים ממגוון רחב של תרומות בריאותיות. הנוני יכול לסייע בחיזוק המערכת החיסונית, עשוי לשפר את פעילות מערכת העיכול, להוריד לחץ דם גבוה ורמת כולסטרול גבוהה בדם ועוד.

רמבוטאן

פרי הרמבוטאן הוא אחד הפירות המיוחדים והאקזוטיים ולו מראה מעניין במיוחד, שקליפתו כוללת קוצים רכים רבים בצבע אדום. תוך הפרי בצבע לבן שקוף למחצה ולו גלעין כהה (מזכיר את הליצ'י), וטעמו לרוב מתוק ומעט חמוץ. אז אם עדיין לא שמעתם על הרמבוטאן, נספר לכם שמדובר בפרי המכיל ויטמינים ומינרלים רבים, צריכתו יכולה לסייע בפעילות מערכות הגוף, וכן לשפר את מראה השיער והעור שלכם. אז מה עושים בכל הטוב הזה? מהפרי ניתן להכין ריבות וממרחים, להוסיף אותו לסלט או ליוגורט, וכמובן לאכול אותו כפי שהוא.  

פיטאיה

ייתכן שיצא לכם לראות לפחות פעם אחת בחייכם פרי אקזוטי שצבעו סגול בוהק והוא מלא בזרעים קטנים ושחורים. אם זה נשמע לכם מוכר, כנראה שמדובר בפרי פיטאיה, הקרוי גם "פרי הדרקון". חוץ מזה שהוא נראה מרשים ויכול לקשט כל מגש פירות מרהיב, חשוב שתדעו כי מדובר בפרי עשיר בסגולות ויתרונות בריאותיים שכדאי לצרוך – וזמן ארוחת הבוקר יכול להיות זמן נהדר לכך. הפיטאיה מגיע במגוון זנים המאופיינים בצבעים שונים, ועל כן ניתן למצוא את הפרי בצבעים לבן, סגול, צהוב וכדומה. והטעם? מתוק, שיכול להשתלב בקינוח או בסלט, וכמובן לבדו.  

פפאיה

רוצים לפתוח את הבוקר בפרי עסיסי וטעים שיותיר בכם תחושת שובע? נסו את הפפאיה. מדובר באחד הפירות הבריאים, ולא בכדי. הפפאיה מכילה כמות יפה של ויטמינים ומינרלים שיכולים לעשות לכם טוב לגוף (וטעים בפה). צבעה כתמתם וטעמה מתקרב לזה של המלון או המנגו, אך ניתן לצרוך אותה גם לפני שהיא מבשילה כשצבעה ירוק. ניתן להכין בה אינספור דברים: כמובן שניתן לאכול אותה כפי שהיא לאחר קילוף והוצאת הגרעינים, אבל היא יכולה להשתלב נהדר גם בסלטים, שייקים ובריבות. פפאיה ירוקה יכולה להתאים גם לבישול ואפייה.

אננס

נסיים בפרי טרופי נפוץ האהוב על רבים. האננס מגיע אלינו מדרום אמריקה, ומשמעות שמו היא "פרי טוב" בטופית (שפת הילידים בדרום אמריקה). האם אכן מדובר בפרי טוב? ובכן, מבחינת הטעם זהו פרי המאופיין במתיקות ובניחוח מתקתק, ומבחינה בריאותית מדובר בפרי בריא העשיר בוויטמינים ומינרלים ובשאר ערכים תזונתיים טובים. את הפרי אפשר לאכול כמו שהוא, להוסיף ליוגורט, לטחון לשייק או למיץ, ויש כאלה שמעדיפים אותו בתבשילים שונים. חשוב לצרוך אותו במינון קטן עד בינוני, משום שהוא פרי חומצי מאוד וצריכה מוגברת שלו עשויה לגרום לרגישות בפה או בבטן.

לסיכום

כעת ארוחת הבוקר שלכם יכולה להיות בריאה ומזינה, אך גם מהירה להכנה ונוחה לאחסון לדרך. שלבו פירות בארוחה, אם בצורתם השלמה והרגילה ואם כחלק מסלט פירות, סלט ירקות או על יוגורט וגרנולה. היו יצירתיים והכינו לעצמכם ארוחה טעימה! בהצלחה ובתיאבון.