אחד מהפירות הנמכרים ביותר בישראל הוא ללא ספק פרי הפסיפלורה. הפרי הדרום אמריקאי הגיע לישראל דרך ייבוא מאוסטרליה, ומאז הפך לאחד הפירות האהובים ביותר ע"י הישראלים, לא מעט בשל טעמו העז והמתקתק אבל גם בזכות צבעו הסגול והיפהפייה. את הפרי ניתן לגדל בקלות והוא מניב פירות פעמיים בשנה, יש לו ערכים תזונתיים גבוהים והוא גם ידוע בהשפעותיו המצוינות על בריאות הנפש – החל מהגברת החשק המיני ועד לנוגדי חמצון בריכוז גבוה יחסית שמסייעים לרוגע. מה חשוב לדעת על אודות הפרי וכיצד תוכלו לשלב אותו בתפריט שלכם? להלן כל הפרטים.
 

השעונית הנאכלת – כל מה שרציתם לדעת

 
פרי הפסיפלורה הוא למעשה פרי בשם שעונית נאכלת. מדובר בפרי הצומח באזורים הטרופיים של דרום אמריקה כמו ברזיל ואקוודור, אולם בעשור החולף הצליחו מדינות רבות בעולם, כולל ישראל שייבאה את הפרי מאוסטרליה לטובת גידול מקומי המגיע לשיאו בין אפריל למאי. קיימים שני זנים של הצמח – זן סגול בעל קליפה חלקה ומבריקה, וזן צהוב בעל קליפה קלילה ואווירית. בישראל הזן הנפוץ והמוכר יותר הוא הזן הסגול שזוכה לביקוש אדיר, וזאת בשל הסגולות המיוחסות לו (ועל כך נדבר בהמשך).
 

שימושים קולינריים

הערכים התזונתיים הגבוהים של הפרי הם לא הסיבה היחידה לכך שמדובר בפרי פופולרי ומבוקש. ניתן בהחלט להשתמש בו גם לטובת אירוח, ויש לו יתרון שאין להרבה פירות: הקליפה הטבעית שלו היא כלי הגשה מיוחד וצבעוני שנוח לאכול ממנו, ולכן הוא יכול להיות אטרקציה של ממש. זו גם הסיבה לכך שהוא משולב במגשי פירות מהודרים, והוא בהחלט משתלב נהדר בין כל הפירות ומשדרג כל מגש שכזה. לרוב הפסיפלורה מגיעה חתוכה באמצע עם כפית שניתן לאכול ממנה, וזה לא פחות ממושלם.
 
 

סגולותיה של פסיפלורה

  • מסייע עיכול – הפרי הזה ידוע בסגולות המצוינות שלו בכל הקשור למערכת העיכול, וזאת בשל הסיבים התזונתיים הגבוהים שמצויים בפרי. סיבים אלו תורמים לפעילות התקינה של המעיים והם משפרים את פעילות המעי באמצעות ניקוי וסילוק רעלים.
  • מכיל ויטמין C – ויטמין C הוא אחד הוויטמינים החשובים ביותר לגוף האדם משום שהוא לוקח חלק במעל 300 תהליכים ביולוגיים בגוף האדם, כולל חיזוק המערכת החיסונית. בפרי יש ריכוז גבוה מאוד של ויטמין C, ועל כן הוא מומלץ מאוד לצריכה.
  • מכיל ויטמין A – לוויטמין A יש חשיבות גבוהה מאחר שהוא משפיע באופן ניכר על הראייה ויכול לשפר את ראיית הלילה. בפסיפלורה יש ריכוז גבוה של ויטמין A ועל כן מומלץ לצרוך אותו על בסיס קבוע וזה אפילו יעזור להתגבר על מחסור הנפוץ יחסית בוויטמין.
  • מסייע להילחם בסרטן – נוגדי החמצון הגבוהים המצויים בתוך הפרי וגם בקליפה מחזקים את המערכת החיסונית ויכולים לסייע במלחמה הכוללת נגד הסרטן. לא מדובר בתחליף לתרופה ולטיפול אבל הוא יכול לסייע.
  • מחלות לב – בשל ריכוז האשלגן הגבוה המצוי בתוך הפרי, הוא מסייע בשמירה על לחץ דם מאוזן ויכול לעזור במניעת מחלות לב בעקבות הצטברות של כולסטרול. 
בשורה התחתונה - הסיבים התזונתיים בשילוב הוויטמינים והאשלגן הם אלו שהופכים את הפרי לאידיאלי בעבור מבוגרים שרוצים לשמור על בריאותם.
 

פסיפלורה - משפרת את החשק המיני

הכינוי "פרי התשוקה" מיוחס לפסיפלורה בשל הרכיבים התזונתיים המצוינים שלה כמו ויטמין C, וכן מינרלים שיכולים לשפר את החשק המיני ולהרגיע את הנפש. הקשר בין מצב נפשי כמו לחץ לבין חשק מיני הוא קשר אדוק, ועל כן שילוב של הפרי בתפריט התזונתי בהחלט יכול לסייע.
 

סיכום

פרי הפסיפלורה הוא פרי משובח בעל ערכים תזונתיים גבוהים המעניקים יתרונות בריאותיים הרבים. זה הזמן לשלב אותו בתפריט – החל ממגש פירות מהודר וטרי, ועד לשייק מרענן. הפסיפלורה טעימה במיוחד והיא יכולה להתאים לכולם, על טעמה הייחודי ועל המראה המרשים שלה.